سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع نمای ساختمان

نمای بیرونی ساختمان

نمای ساختمان، مهمترین بخش در ساختمان سازی و طراحی دکوراسیون آن است. نمای ساختمان ها علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری باید در برابر عوامل جوی هم مقاوم باشد و همینطور عوامل دیگری مانند عایق بودن صوتی و حرارتی، ایمن بودن، صرفه جویی در مصرف انرژی و غیره را هم باید در نظر گرفت.  انواع نمای بیرونی ساختمان عبارتند از: نمای شیشه ای، نمای آجری، نمای سنگی(طبیعی و مصنوعی)، نمای کامپوزیتی، نمای سرامیکی، نمای سیمانی، نمای بایرامیکس و ...

بنابراین باید در انتخاب انواع مصالح نمای بیرونی ساختمان کمی دقت به خرج داد. با توجه به اینکه ساختمان در دست ساخت مسکونی، تجاری، اداری یا تفریحی است و همچنین با توجه به بودجه و شرایط اقلیمی محیط چگونه است، باید اقدام به انتخاب نمای خارجی ساختمان کنیم. در ادامه انواع نمای ساختمان را برمی شمریم.

 

نمای سنگی:

 

با توجه به پیشرفت های اخیر ماشین آلات استخراج سنگ های ساختمانی، به کارگیری نمای سنگی در ساختمان ها در ایران بسیار زیاد شده است. از بین همه سنگ های ساختمانی، سنگ تراورتن به طور گسترده تری در نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود و دلیل آن هم تنوع زیاد رنگی و طرح های طبیعی زیبای آنهاست.

 

نمای شیشه ای:

 

شیشه ها جز جدایی ناپذیر هر ساختمانی می باشند. امروزه استفاده از شیشه در نمای بیرونی ساختمان ها بسیار رایج شده است که با آمدن شیشه های رفلکس، از این نوع شیشه ها در نماهای بیرونی برج ها و ساختمان های بلند بسیار رایج شده است. نمای شیشه ای علاوه بر اینکه به زیبایی ساختمان می افزاید، امکان استفاده از حداکثر روشنایی روز را هم ممکن می کند. همچنین با به کارگیری شیشه های دوجداره یا سه جداره می توان یک عایق صوتی و حرارتی برای ساختمان ایجاد کرد.

 

نمای کامپوزیتی:

 

نمایی که در آن از ورق های آلومینیومی به عنوان پوشش نهایی استفاده می شود، نمای کامپوزیتی می گویند. ورق های کامپوزیت از دو لایه آلومینیوم و یک هسته با جنس پلاستیک یا یک ماده معدنی پرکننده تشکیل شده اند که در بین این دولایه قرار گرفته اند. مزایای کامپوزیت سبک بودن، سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری آن است.

 

نمای سرامیکی:

 

در بعضی کشورها برای نمای بیرونی ساختمان ها به جای سنگ از سرامیک استفاده می شود و دلیل آن هم قیمت بالای سنگ ها و باری است که به ساختمان اضافه می کنند. از مزایای نمای سرامیکی زیبایی و تنوع کاربردهای آن و کاهش وزن تا یک چهارم نسبت به نماهای سنگی است.